Week 8: Safari - Reisverslag uit Ghana, Nigeria van Lotte Borrenbergen - WaarBenJij.nu Week 8: Safari - Reisverslag uit Ghana, Nigeria van Lotte Borrenbergen - WaarBenJij.nu

Week 8: Safari

Blijf op de hoogte en volg Lotte

20 Mei 2013 | Nigeria, Ghana

Ik heb deze week leuke dagen gehad. We hebben twee dagen stage gehad, waarvan ze woensdag echt heel goed mee deden. We hadden een opdracht verzonnen waarbij ze hun familie moesten tekenen. Ik had een voorbeeld getekend op het bord. Ze waren allemaal heel rustig aan het tekenen, weliswaar tekenden ze mijn voorbeeld na en niet hun eigen familie, maar dat mocht de pret niet drukken. Na het tekenen gaven we ze een sticker om te belonen. Helaas werd het vanaf toen weer een grote chaos. Alleen maar vechtende, liegende en stelende kinderen.. Heel jammer!
Donderdag gingen Lotje, Tessie, Elke en ik op safari. We hadden er vier dagen voor ingepland omdat we zo’n 16 uur voor alleen de heenweg al onderweg zijn. Via een Nederlandse reisorganisatie in Ghana hebben we een mini-rondreis geboekt. Om 8.00u zouden we opgehaald worden bij ons aan de straat. Rond 8.45u zaten we daadwerkelijk in de taxi. Ofja, taxi… het was een echte safari-jeep, heel erg gaaf! :D Onze taxichauffeur was ook heel leuk. Telkens al ging hij iets te hard over een gat in de weg, zei hij even sorry. En ook keek hij vaak achterom of nog alles goed met ons was. Hij was echt schattig!
De eerste dag hebben we voornamelijk in de auto gezeten. Rond 16.30u kwamen we aan bij de vlindertuin, waar we onze eerste overnachting hadden. Het zag er heel netjes uit en we kregen spaghetti te eten. Voor we gingen slapen hebben we nog even de omgeving verkend en zijn een paar meter door het bos gelopen, want het was ondertussen alweer donker. ’s Nachts leek het net of we midden in het oerwoud zaten. Vanuit buiten hoorde je ontzettend veel vogels en zelfs apen. De volgende dag ging om 6.00u onze wekker, zodat we om 6.30u aan het ontbijt konden zitten. Het eten die ochtend was echt super lekker. We hadden een paar bordjes met vers fruit, wentelteefjes, eitje erbij, jammie!
Om 7.00u zaten we allemaal weer bepakt en bezakt in de jeep om naar het molepark te gaan, daar zouden we oog in oog komen te staan met olifanten in het wild! We hebben weer de hele dag in de auto gezeten. Het laatste uurtje moesten we over een heel vervelende weg. Alleen maar oranje zand en heel veel hobbels en bobbels in de weg. Omdat we geen airco hadden, waren de ramen open. Dus toen we aankwamen bij het park waren we echt helemaal oranje!
Gelukkig had onze lieve chauffeur heel veel vrienden bij het molepark, want doordat we laat in de middag aankwamen kon onze jeepsafari eigenlijk niet meer doorgaan. Maar na even onderhandelen, mochten we alsnog. En dat was maar goed ook!
We hebben veel apen en antilopen gezien tijdens de rit, maar het mooiste waren natuurlijk de olifanten. Lotje zag ze staan, anders waren we gewoon voorbij gereden. We stapten de jeep uit en gingen met de gids richting de olifanten. We kwamen heel dichtbij en ik vond het echt indrukwekkend om te zien. Is toch heel wat anders dan in een dierentuin!
Toen we terug in de jeep zaten, vertelde de gids dat we echt geluk hadden want er waren al een week geen olifanten meer gezien in het park. Dat kwam door het regenseizoen, in het droge seizoen komen de olifanten naar het meer in het park om verkoeling te zoeken. Maar door de regen zijn er meerdere meren ontstaan, waardoor ze ook naar andere plekken vertrekken.
Onze avond kon in ieder geval niet meer stuk, vooral omdat we te horen hadden gekregen dat je tijdens de wandelsafari nog veel meer kans hebt om de olifanten te zien. Die avond hebben we bij het park gegeten wat ontzettend vies was. Vieze rijst met vieze kip, bah bah. En het was in verhouding met andere restaurants in Ghana ontzettend duur. Ook hadden we een probleempje met de kamer. We waren met vier personen, maar kregen een kamer met drie bedden. Helaas konden/wilden ze er alleen maar een matrasje bij leggen omdat ze alleen kamers voor drie personen hadden. Beetje raar natuurlijk, maar gelukkig vond Lotje het niet erg om op de grond te slapen. Die avond hebben we gezellig met z’n allen tv gekeken, want die hadden we op onze kamer. Wat een luxe! Ook hadden we er airco, maar we hebben ‘m niet laag gezet, want bij 25 graden vonden we het al heel koud in onze kamer. Dat scheelt namelijk ook wel wat met de gevoelstempratuur van 38 graden ’s nachts die we thuis gewend zijn!
Na goed geslapen te hebben, ging weer vroeg de wekker want om 7.00u stond de wandelsafari gepland. Toen we die ochtend foto’s aan het maken waren van het uitzicht vanaf ons hotel, kwamen we een Nederlands meisje tegen. Zij was in Ghana voor vrijwilligerswerk en was met twee andere Nederlandse meiden naar Mole gekomen. We spraken af dat we met hen op wandelsafari gingen, omdat je toch een groepen van 8 man verdeeld werd.
Helaas zijn we na een tocht van 2 uur geen olifanten meer tegengekomen. Wel veel antilopen, maar dat hadden we na een tijdje ook wel weer gezien. Die kunnen we bij de Shai-hills (3 uur van ons huisje vandaan) ook bezichtigen. Ook hadden we weer veel apen gezien en een paar zwijnen à la Pumba. Ook zijn we geen leeuwen of luipaarden tegengekomen, maar de kans is ontzettend klein dat je die tegenkomt in Ghana.
Na een sober ontbijtje zijn we om 10.00u vertrokken naar onze laatste verblijfplaats; Hand in hand, een project opgericht voor gehandicapten. Onderweg zijn we nog gestopt bij een waterval. Daar hadden we een hele jonge gids, hij was pas elf! Hij was wel heel erg leuk en hij leidde ons erg goed rond. Doordat het zaterdag was, was het er heel druk. Er stonden heel veel gekke mensen in de waterval te dansen en te springen. Ook werd er muziek gemaakt, het was één groot feest.
Na een paar uur zijn we ook nog gestopt bij de apenbegraafplaats. Het was in een bos vlakbij een traditioneel oud Ghanees dorpje. We hebben een tijdje in het bos gelopen en apen gezien. Aan het einde van het bos was een begraafplaats. Daar waren de apen begraven die dood gevonden werden. Het dorp was namelijk erg gehecht aan de apen, omdat ze vroeger dachten dat de apen mensen waren geweest. Toen we terug liepen door het dorpje, waren de meeste vrouwen al aan het koken. Daar kwamen veel apen op af, dus plots liepen we zo tussen de apen.
Rond het avondeten kwamen we aan bij Hand in Hand. Het is een project opgericht door een Nederlandse arts speciaal voor gehandicapten. Het was een heel groot terrein met verschillende kleine gebouwen. Daar werden ze bezig gehouden. Ze hadden verschillende werkzaamheden zoals de tuin bijhouden, eten koken, afwassen en een soort sociale werkplaats waar ze hele leuke souvenirtjes kunnen maken zoals sleutelhangers etc. Ook was er vermaak voor ze, een zwembad en een speeltuintje. Het was erg leuk om te zien. We hebben helaas niet veel gehandicapten ontmoet, omdat we al best laat waren en ´s ochtends weer vroeg vertrokken. We hebben op het terrein geslapen, in één van de gastenhuisjes. Om 6.00u ´s ochtends zijn we weer vroeg vertrokken, op weg naar huis. Om 17.00u kwamen we thuis aan. We hebben in vier dagen tijd ontzettend lang in de auto gezeten, ruim 30 uur! Gelukkig heb ik me goed vermaakt in de auto met de andere meiden. Ook heb ik echt van het uitzicht genoten, Ghana heeft echt een mooie natuur!
Nu is onze laatste week stage, waarvan we er weer één dag op hebben zitten. Volgende week gaat vooral in het teken staan van genieten in ons laatste weekje Afrika :D

Groetjes!

• 20 Mei 2013 - 22:42

Mam:

Ha Lotte,
    wat heb je toch veel mee gemaakt en gezien daar in Ghana.
    En ondanks je niet zo'n fijne stageplaats, heb je het heel goed gedaan!!
    Het zit er bijna op. Fijn dat je weer bijna thuis bent.
    Geniet nog van de laatste 2 weekjes.
    groetjes, mam xxx

• 21 Mei 2013 - 16:41

Lenne:

Heel veel plezier de laatste weken! :)

• 21 Mei 2013 - 18:55

Silvia Van Kemenade :

Wat een ervaring dit vergeet je niet meer.
    Hoewel je misschien minder voor de klas hebt gestaan dan je wilde.
    Dat kan je hier nog genoeg,
    Weet zeker dat je het waardeerd als hier weer voor de klas staat of voeld hoe koud het hier nog steeds is, het lekkere eten van jullie mam en de fijne douche .
    Dus geniet nog maar van de laatste weken en ik vond het leuk om je verslagen te lezen.

Gr. Silvia.......;-)