Op weg naar Ghana - Reisverslag uit Ghana, Nigeria van Lotte Borrenbergen - WaarBenJij.nu Op weg naar Ghana - Reisverslag uit Ghana, Nigeria van Lotte Borrenbergen - WaarBenJij.nu

Op weg naar Ghana

Blijf op de hoogte en volg Lotte

26 Maart 2013 | Nigeria, Ghana

25 maart 2013

Gisteren begon het allemaal. Op naar Ghana. ’s Morgens vroeg opgestaan zodat ik mijn laatste spullen in kon pakken etc. Net voordat we van huis wilden vertrekken, kwamen ome Paul, tante Karin en Eef langs om me uit te zwaaien. Hartstikke leuk!
Vervolgens reden we om 12.00u van huis aan om Tessy en Anouk op te halen. Om 13.45u waren we op Schiphol en ging ik met mijn medereizigster Lotje inchecken. Dat werd meteen heel spannend! Onze e-tickets klopte namelijk niet, ze kwamen niet overeen met het systeem. Na een tijdje vol spanning wachten en contact opgenomen met Ghanagangers, konden we uiteindelijk inchecken.
Ons pap, mam, Anouk, Tessy, Lars, Saskia en ik zijn nog wat gaan drinken bij een cafeetje. Daarna was het echt tijd om te gaan. Ondanks dat ik nog totaal niet besefte wat er te gebeuren stond, dacht ik eventjes: ‘Lotte, wat ga je in hemelsnaam toch doen?!’ , tien weken is stiekem toch best lang in zo’n ver land en ik wist totaal niet wat ik kon gaan verwachten.
Eenmaal door de douane geweest en door winkeltjes te hebben geslenterd, was het tijd om naar het vliegtuig te gaan. Het vliegtuig viel me in eerste instantie tegen, het leek erg klein en er was heel vervelende Marokkaanse muziek. Toen we eenmaal zaten en opstegen, kreeg ik er weer helemaal zin in. We kregen binnen no-time eten (vieze vieze kip!) en drinken. Helaas zat er een man voor me die zijn stoel steeds ver naar achter deed, erg verveld. Dus ik was een beetje op hem aan het mopperen tegen Lotje en Cloë. Toen we eenmaal geland waren, bleek dat ie Nederlands was.. dus waarschijnlijk heeft hij het gehoord haha! Hij heeft ons nog wel op weg geholpen tijdens onze tussenstop in Casablanca.
Op het vliegveld in Casablanca, Marokko was het erg saai. We moesten 4 uur wachten en er was niks te doen. We hebben maar wat heen en weer gelopen door de gang die er was en zijn wat gaan drinken. Daarna begon het echte werk, op naar Ghana en we hadden nog een tussenstop in Togo. Na ongeveer 6 uur vliegen, kwamen we om 05.30u aan. Het ging allemaal erg voorspoedig, we hadden snel onze koffers en Sjef stond ons al op te wachten. We gingen met de taxi naar ons huis. Het is hier echt mega heet, dus een verkoelende taxi met open ramen was heerlijk! De straten zijn op zich best goed, wel op sommige plaatsen grote gaten waardoor je slalommend over de weg vliegt. Dat vliegen kun je best letterlijk nemen, ze rijden hier erg hard. En verkeersregels kennen ze niet of ze houden zich er niet aan. Maar we hebben het overleefd.
Aangekomen in ons huisje (achter een grote poort, met grote voortuin) was het even wennen. Het is erg donker binnen en best wel eng. Iris en Iris waren er al (zij vertrekken morgen weer) en hebben ons opgevangen en wat eten voor ons gemaakt. Ik slaap vanavond waarschijnlijk bij Tessie op de kamer. Er is nu één kamer te weinig omdat Iris en Iris morgen pas vertrekken, dus Lotje en Cloë gaan in het huis van Sjef (dat zit aan ons huisje vast).
Na onze spullen in het huis gedropt te hebben, gingen we naar Casseh. Hier konden we een Dongel en een telefoonkaart kopen. We gingen samen met Sjef in de Trotro(taxibusje) er naartoe. De Trotro is erg goedkoop, je betaal ongeveer 1,20 Ghaneese cedi (dat is ong 45 cent –denk ik…-). De heenweg zat er een meisje naast me dat telkens begon te zingen, heel schattig!
Na een half uurtje waren we er en gingen met Sjef de winkel/kantoor binnen. Nadat we met hem hadden overlegd wat we het beste konden doen, ging hij er vandoor. Hij ging geld voor ons wisselen in de hoofdstad Accra omdat we dat ’s ochtends niet konden doen omdat het toen nog niets open was. Ik denk dat we wel een uur in die winkel hebben gezeten voordat alles rond was. Die mannen doen zo rustig, leggen weinig uit en zijn met 10 dingen tegelijk bezig. Ik had er niet veel vertrouwen in, telkens al gaf hij iets aan ons, werkte het niet of stond er nog geen geld op. Uiteindelijk is het met veel geduld gelukt. Nu kan ik dus facebooken, bellen, e-mailen en verslagen schrijven. Haha, net werd ik gebeld. Ik pak mijn telefoon op en hoor: 'Hey honey, do you remember me? I've connected your internet this morning'. Het was de verkoper van die ochtend. Ik had maar snel opgehangen (don't worry pap en mam ;) ).
Door middel van de Trotro hebben we al wat van het land gezien. Overal lopen en werken mensen. Je ziet kleine hutjes en normale stenen huizen. Ze leven hier zo anders dan wij!
Nu zitten we op ons terras in de schaduw (dan is het wel te doen, de zon is echt te heet!). We hebben veel huisdieren. Ik heb al een hoop hagedissen in onze tuin gezien en overal zitten mieren en vliegen. Vanavond gaan we waarschijnlijk met z’n achten uiteten, omdat het Iris en Iris hun laatste dag is.
Het wordt nog even wennen hier aan het klimaat, het huis en de cultuur, nu nog hopen dat stage gaaf wordt. We beginnen waarschijnlijk vrijdag, maar ze zijn hier aan het staken in het onderwijs. Dus dat wordt nog even afwachten.

De groeten uit het tropische Ghana

  • 26 Maart 2013 - 20:33

    Linda Van Esch:

    Heeeeeeeee lot !
    Leuk leuk om je eerste verslag te lezen.
    Gelukkig heel huids aangekomen!
    Geniet ervan meid.
    Xxxxxx

  • 26 Maart 2013 - 21:26

    Mam:

    Ha Lotte,

    nu zijn we helemaal op de hoogte.
    Hoe is het eten daar?? of alleen nog maar luxe buiten de deur gegeten?
    en pas op voor mannen die je honey noemen!!!
    De groeten van tante Mia v Gennip. ze wist niet dat je weg was, anders had ze je nog een kaartje gestuurd.
    Hier is het heeeel rustig. weinig aan.
    Ik kijk uit naar je volgende verslag,
    veel plezier en dat je een leuke stageplaats hebt.

    groetjes, mam xxx

  • 26 Maart 2013 - 21:39

    Karin:

    Hoi Lotte

    Fijn om te horen hoe het allemaal gegaan is.
    Hou ons op de hoogte zodat we niet verrast worden als
    de all you need is love bus met kerst met een Ghanees aan komt
    rijden.... (haha)
    Succes met je stage.....

    groetjes vanuit Eersel

  • 26 Maart 2013 - 22:21

    Manon:

    Leuk dit te lezen!! Fijn dat het tot nu toe goed is bevallen! Ben benieuwd naar je stage! Hou ons goed op de hoogte!! Veel plezier meid, en ik zal dit weekend in reusel wel een drankje voor je drinken ;) xxxxx Manon

  • 27 Maart 2013 - 08:48

    Buufke:

    he Lotte,
    Leuk zo`n eerste verslag. Wel een cultuurschok hè!
    Maak je er maar niet te druk over ( doen zei ook niet ) kun je even rustig acclimatiseren voordat je aan de slag moet.
    gr

  • 27 Maart 2013 - 09:46

    Groep B5:

    Ha juf Lotte,

    Wat een leuk verhaal. Goed om te lezen dat je goed aangekomen bent.
    Wij missen je wel hoor.

    Groetjes en veel pleizer B5.

  • 27 Maart 2013 - 13:40

    Mia Van Gennip Uit Eindhoven:

    Hallo Lotte Ik wens jou heel veel succes toe Groetjes van Tante Mia van Gennip uit Eindhoven

  • 28 Maart 2013 - 18:15

    Mam:

    Hoi Lotte,

    komt er nog een verslagje??
    Al veel leuke reakties gehad van veel lezers.

    dus we zitten er allemaal op te wachten.

    groetjes, mam xxx

  • 30 Maart 2013 - 12:06

    Rian:

    Ha Lotte, wat een leuk verslag om te lezen! Laat nog maar gauw wat meer van je horen.
    Toch niet ziek geworden van de "vieze kip" in het vliegtuig?
    Veel plezier en een vrolijk pasen!

  • 30 Maart 2013 - 16:27

    Toon:

    Ha Lotte,
    Leuk verslag ! Misschien staken ze wel 10 weken daar.
    Heb je toch gewoon 10 weken vakantie !!!

    Ik hoop dat je het nar je zin gaat krijgen. En ik zal het verlag bij den doel wel doorbrengen aan de oudjes. Anita,sjan en wies.

    Succes en het beste

    Toon

  • 01 April 2013 - 22:38

    Mam:

    Hoi lotte,

    ik kan niet reageren op de laatste 2 verslagen. Ook de foto's staan er niet op.
    daarom maar even zo.
    Je hebt weer mooi geschreven, en wat maak je veel mee....
    En heerlijk weer hebben jullie toch, hier is het nog steeds winter. Koud en het eind van de week komt er weer sneeuw!! Niet normaal.
    Morgen succes op je stage.
    Laat maar weer iets horen, en blijven schrijven!

    groetjes, mam xxx

  • 02 April 2013 - 00:43

    Lenne:

    Leuk zeg! Ik ga al je verslagen bij houden! Heeeeel veel plezier xxxx

  • 03 April 2013 - 13:02

    Cees Verspaandonk:

    Hoi Lotte. gisteren zag ik de naam Therese van Borrenbergen middels facebook voorbij komen en ben ik
    er achter gekomen dan je naar Ghana bent vertrokken. Zo komde nog is ergens. Inmiddels ook het reisverslag van je gelezen wat er interesant uit zag. Nell en ik wensen jou het aller beste, veel succes en
    geniet er maar van. groetjes (ome) cees.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lotte

Actief sinds 05 Feb. 2013
Verslag gelezen: 816
Totaal aantal bezoekers 14642

Voorgaande reizen:

24 Maart 2013 - 01 Juni 2013

Stage in Ghana

Landen bezocht: